rorelse

måndag, 29 apr 2013 00:00

Tips och tricks för att lindra din pollenallergi

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(2 röster)

Att lida av hösnuva, pollenallergi är något som rent ut sagt suger musten av de flesta. Hela vintern har vi gått och väntat på att våren ska komma och när den väl är här längtar så många tillbaka. Tillbaka till när inte hela ansiktet ville expoldera i en kli-bomb, när inte hela kroppen ville vända sig ut och in i ren utmattning av reaktionen.

flicka grass-small

Många har kännt att några enkla steg har hjälpt dem få mindre problem. 

1. Undvika pollenbelastning, torra och blåsiga dagar brukar vara de värsta liksom morgon och tidigkväll. Ha fönstrena stängda och kanske till och med stanna hemma under de tiderna. Våttorka istället för att dammsuga hemma. 

2. En joniseringsapparat som rena inomhusluften från damm, pollenkorn och rök.

3. Plaska kallt vatten på ansiktet runt näsan och öhonen varje timme under de tuffa perioderna. Kallt vatten motverkar lokala cirkulationsblockeringar genom att ha en sammandragandeeffekt av kapillärerna. Skölja håret i vatten innan du går och lägger dig kan motverka att pollen hamnar på kudden din.

4. Skölja näsan med hjälp av en näsköljare varje kväll. 

5. Inhalera ånga, genom att hålla ansiktet över en kastrull med kokat vatten och en handduk över huvudet. Andas djupt så att ångan kommer in i lungorna. För att få det effektivare kan vattnet vara ett ihopkok av eukalyptus, lakritsrot, pepparmynta, citronmeliss eller lagerblad. 

6. Undvik mjölkprodukter, raffinerad mat, tillsatser, färgämnen, kaffe, te, läsk, vetemjöl, vitt polerat ris, alkohol och godis. En otrolig viktig punkt som kan ändra mer än du någonsin tror. Därför de här livsmedlena hindrar kroppen i sin läkningsprocess. När du får en allergisk reaktion som vid pollen är det oerhört viktigt att kroppen får ta sin tid på sig att läka, återhämta sig. Den arbetar för fullt. Att då äta sådant som i vanliga fall inte är bra för vår stackars kropp gör saken bara än värre nu. 

7. Fyll på med enzymer som hjälper till att hantera den allergiska reaktionen. Sådana är bland annat Bromelain och Proteas

8. Se till att få i dig antioxidanter som C-vitamin och liknande. 

9. Många har även känt att de har mått bättre av att även ta tillskott av MSM. Åter andra använder sig av bioflavonoider som vindruvekärnextrakt. 

10. Ta itu med underliggane chockupplevelser, inre spänningar och felaktiga attityder som hindrar ditt tillfrisknande. 

Vad har du funnit har hjälpt dig med din pollenallergi? Kommentera nedanför och berätta om din upplevelse. 

Hur länge har du lidit av pollenallergi? När är den som värst? Har du sett ett samband med maten du äter? Dela med dig av din erfarenhet.

All kärlek
Amanda

Källreferens: "Besegra din allergi" - Peter Wilhelmsson

Läs 20541 gånger Senast ändrad måndag, 20 jul 2015 16:39
Amanda

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Nyhetsbrevet

Häng med oss och få information och inspiration till ett hälsosamt och sprudlande liv.

Chat

Scroll to top