rorelse

fredag, 29 jan 2016 13:46

De 3 allra viktigaste lärdomarna om hur du bör äta

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(3 röster)

I förra artikeln resonerade vi om hur vi kan hitta vår optimala kost genom att försöka lista ut vårt individuella behov.

Kommer du ihåg tiden då det var lite pinsamt att erkänna att man var på diet; man talade tyst om det, kanske bara de närmsta väninnorna kände till dina "kalorisnåla" champinjonsoppor och morotsbitarna i lördagsgodispåsen?

Den tiden verkar vara historia. I takt med att befolkningen har blivit mer storväxt har mediernas röster om dieternas olika för- och nackdelar, upp- och nedgångar blivit starkare vilket gör att allt fler människor vågar öppna upp sig och dela erfarenheter om dieter, antingen på nätet, på arbetet eller i lekparken.

Antingen har de funnit den "sanna" dieten och vill mer än gärna berätta det för allt och alla och råda dem till att prova på samma. Eller så är de helt emot dieter av olika slag eller kanske provade en diet men lyckades inte själva få till det utlovade resultatet och ser det nu som sitt uppdrag att varna alla som verkar vilja prova på den.

Åter andra hittar en viss social trygghet i att lätt kunna identifiera sig med en viss typ av kosthållning. "Jag dränker gärna all min mat i grädde / Öka Sveriges gräddproduktion! / ett liv utan smör? Jag dör" / "Lika löser lika" / "Mera fett gör mig lätt" (LCHF) " eller "Lasagne ska vara kall, rå och levande" (RawFood) ". Den här hobbyn har kanske lett till att de hittat (eller vill hitta) nya vänner inom detta forum vare sig det är på föreläsningar, kurser eller på internet. Genom sin kosthållning kan man tydligt visa sina åsikter om miljö, etik, samhälle, kommersialism, politik och religion.

Så att komma och säga att det inte finns en diet som är bra för oss alla (även om många innerst inne vet att så är fallet) är allt mer ovanligt i detta komersiellistiska samhälle (där många som verkar uttrycka sig i frågan genom medier vill tjäna på något). Men jag personligen kan verkligen inte gå emot mitt bättre vetande och försöka tvinga på alla jag känner EN diet! Våra kroppar är helt enkelt olika och vi alla har olika bakgrund och livsstil.

Däremot tror jag att det finns några generella riktlinjer med hur vi alla bör äta, och om man skulle göra en enkel sammanställning av de flesta dieters riktlinjer så hittar man de här gemensamma närmnarna.

Jag kan omöjligt gå igenom alla dieter som är aktiva idag, men låt oss kolla på några som det ofta talas om och se om vi hittar en gemensam nämnare dessa emellan och vad vi kan lära oss av dem:

Låg-Kolhydrat dieter:

Ex. LCHF, Atkins, Paleo, Stenålderskost, GI-kost
Det som är bra med dem:
Tack vare den ökade protein- och fettintaget känner man sig mättare längre och kan få ett stabilare blodsocker.
Eftersom man drar ner markant på kolhydrater och inte bör äta vare sig vetemjöl eller socker går många ner i vikt och mår allmänt bättre.
Det som är mindre bra med dem:
För mycket protein kan vara svårsmält, likaså för mycket fett. Det kan leda till diverse olika mag- och gallproblem.
För mycket animaliskt protein och mejeriprodukter kan även bidra till ett sämre pH-värde och sämre tarmfloramiljö för att nämna några.
Vad vi lärt oss av dem /riktlinjer:
Att rätt fett inte är skadligt och att för mycket kolhydrater särskilt i form av socker, vitt mjöl och andra snabba kolhydrater är skadligt för våra kroppar.
Att inte äta för mycket processad mat.
Att baka goda kakor med mandelmjöl och näringsrikt bröd med durramjöl.
Att tänka utanför den svenska-vetemjöls-boxen och upptäcka en helt ny värld av andra näringsrika spannmål.

Växtbaserade (high-carb) dieter:

Ex: Raw Food, 80/10/10, Levande Föda och hälsosam Vegetarian/Vegansk kosthållningar^

Det som är bra med dem:

Maten kommer i huvudsak / uteslutande från växtriket och inte från djurriket. Det utgörs ofta av mycket näringsrik mat vilket vår tarmflora mår bra av och hjälper oss att hålla ett bra pH-värde i tarmen.
Även bra ur en miljösynvinkel att inte äta kött och fisk.

Det som är mindre bra med dem:

  • En del har svårt att få i sig den mängd protein och fett som de behöver för att kroppen ska kunna fungera optimalt.
  • Det krävs en hel del kunskap och rätt förberedelser av maten. (Fast lite osäker om det skulle hamna under den här punkten då kunskap är viktigt och att förbereda maten på rätt sätt, blotläggning o.dyl, är bra och viktig kunskap det med!)
  • Många går kanske även på och köper de olika processade veganska alternativen som är mindre bra som tofu, tofuglass,, sojabönor och olika veganska ostar.

Vad vi har lärt oss av dem:

  • Vi har lärt oss att inte vara allt för rädda för potatis och bananer.
  • Att för mycket animaliskt protein inte är bra för oss (eller miljön), att grunden för vår hälsa är att äta en växtbaserad kost. Många utav dieterna (förutom den vegetariska/veganska kosthållningen) råder även till att utesluta processad mat, gluten, socker och mjölkprodukter.
  • Vi har lärt oss att grodda, fermentera och göra hemmagjord nötmjölk.
  • Vi har fått upp ögonen för hur enkelt och gott det är att göra hälsosamma rawfood-desserter och våra smaklökar har fått uppleva superfrukter från all världens hörn.

Kalorifokuserade dieter:

Ex: Viktväktarna

Det som är bra med dem:

  • Man lär sig att bli lite mer medveten om vad man stoppar i munnen och får stöd och uppmuntran av andra i gruppen.

Det som är mindre bra med dem:

  • Även om man äter rätt antal kalorier per dag kan man äta fel sorts mat som inte alls är bra för kroppen. Bara för att man håller sig inom ett visst antal kalorier betyder det inte att det är hälsosamt eller att man får i sig den näringen man behöver.
  • Dessutom avråds man inte särskilt från socker, gluten och mjölk vilket många behöver undvika. * Man kan även bli lockad att köpa eventuella godis och liknande som producerats av företag med "låg-kalori" som sitt varumärke och inte innehåller så mycket kalorier men som inte heller tillför din kropp någonting!

Vad vi lärt oss från dem:

  • Att inte äta för mycket mat och omringa dig med andra som har samma hälsomål.

Medelhavsdiet

Det som är bra med den:

  • Att den är enkel och lockande att följa; den passar många genomatt den varken är för mycket åt det ena eller andra hållet makronutrient-mässigt.
  • Man kan lätt hitta sin egen balans mellan kolhydraterna och proteinerna.
  • Den rekommenderar nyttigt fett i form av bl.a. olivolja och smör.

Det som är mindre bra med den:

  • Även om det är en av de mest studerade dieterna så är det fortfarande en "tolkningsfråga" vad som ingår i medelhavskosten då det skiljer så mycket mellan de olika medelhavsländerna. Dessutom finns inte över hela jordentillgång till vissa livsmedel som rekommenderas, som olivolja, vissa baljväxter och fiskar.
  • Pasta, bröd och spannmål är en del av dieten vilket många använder som en dålig förklaring till varför det skulle vara hälsosamt för alla att äta. Det kan även få dem som mår sämre av de livsmedlen att äta dem i allt för stor grad.

Vad vi lärt oss av den:

  • Att njuta av god mat: olivolja, smör, goda ostar och ett glas vin samtidigt som vi blir påminda om att äta oprocessad ren mat som man ätit i generationer före oss. Maten har fått mogna långsamt i solen och innehåller mycket näring. Mat är mer än bara medicin och föda; det är ett socialt medium som är till för att glädja oss. Vi lär oss att största delen av vår mat bör komma från grönsaker och inte överdriva köttkonsumtionen.
  • Om man ser till kulturen kring medelhavet så lär vi oss också att mat ska ta tid att laga och helst ätas med familj och vänner. Mat är passion, glädje och lycka - inte bara bukfylla.

Fasta:

Ex: Periodiska fastor som 5:2, 16:8 eller längre fastor som juicefasta/detox av olika slag.

Det som är bra med dem:

  • Man får begränsa hur mycket man äter och bara äta under vissa tider på dygnet,alternativt vissa dagar i veckan. roppens mest energikrävande mekanism, matsmältningen, får därmed en paus och kan arbeta på bättre och effektivare när den väl kör igång. Det kan hjälpa oss att minimera sötsuget och fokusera på annat än mat för en gångs skull. Längre juicefasta eller detox kan även hjälpa kroppen att bli fri från slaggprodukter/belastande toxiner vilket kan göra att du får mer energi och ork och kan bygga upp kroppen.

Det som är mindre bra med dem:

  • Med en periodisk kaloribaserad fasta har du samma problem som med kaloridieten: att du kan äta vad du vill – bara det inte går utöver antalet tillåtna kalorier. Men det lämnar alltså utrymme till att låta det där enda du äter de två dagarna vara något onyttigt. Under en detox eller juicefasta måste du också se till att du får ut med skiten och för det kan tarmen behöva fibrer, vilket många kanske glömmer bort.

Vad vi lärt oss av dem:

  • Ge kroppen en paus från mat då och då.
  • Inte äta för nära sänggående och inte äta för tung mat för tidigt på dagen – så lätt mat som möjligt (ex. frukt, smoothies) om något. Vi har även lärt oss att rensa kroppen från gifter och se till att vår matsmältning fungerar som den ska. Vi har lärt oss att införa hälsosamma grönsaksjuicer inte bara under en fasta, utan lite då och då i vardagen.

Sammanställning:

Hittar du en gemensam nämnare/röd tråd bland dieterna?

v5

Jag instämmer med ett känt Michal Pollan citat: "Eat Food, Not To Much and Mostly Plants". Visst sammanfattar det dieterna? Låt mig förklara:

1. ÄT RIKTIG MAT

Riktig mat är naturlig och oprocessad. Den kommer från rena råvaror och är producerad på ett bra sätt. Djuren har fått växa upp på ett bra och etiskt vis, äpplena har kommit från din egen landsbygd och maten är inte alltför besprutad.

När man äter riktig mat så undviker man hel- och halvfabrikat och lagar det man kan från grunden. Maten kommer automatiskt vara mer säsongsbunden (bra för både kropp och miljö) och därmed mer näringstät på mikronutrienter (vitaminer, mineraler, aminosyror och fettsyror m.m.)

Riktig mat är sådant som våra mormödrars mödrar också visste vad det var. Riktig mat är inte modifierad för att "kunna ge mat åt alla människor" (m.a.o. generera mer pengar åt en liten skara redan rika människor). Riktig mat kommer inte från en industri. Riktig mat kommer från jorden.

2. INTE FÖR MYCKET – "Hara Hachi Bu"

Det är olika hur mycket mat som är för mycket. En liten gyllene regel som en del kulturer använder sig av är att äta tills man är 80% mätt, "Hara Hachi Bu" som det heter på japanska.

En metod för att inte föräta sig är att helt enkelt äta långsammare, tugga ordentligt. En del vill kalla det mindfulness, – andra vill kalla det sunt förnuft.

Maten är inte bara till för föda, det är ett socialt verktyg och en njutning. Så passa på att njuta av maten, sitt ner tillsammans med din familj för att äta, m.a.o. stäng av tvn.

Kom även ihåg att tacka för maten! (Handen på hjärtat hur ofta glömmer vi inte det, trots våra föräldrars tjat om det när vi var små?)

Att låta kroppen få en paus från att spjälka mat är också fördelaktigt, kanske genom att göra en periodisk fasta eller en längre juicefasta. Se till att inte överäta när du väl sen sätter tänderna i mat igen.

3. MESTADELS VÄXTER

Det är i växterna vi hittar allt det vi behöver. En växtbaserad kost är grunden för oss alla. Så vare sig du vill äta en köttbit till maten eller inte är helt upp till dina etiska värderingar och ditt individuella behov av proteiner. Likaså om du du känner att du behöver en eller två extra potatisar, ris eller annat kolhydratrikt. Men grunda alltid varje måltid med en stor sallad rik på grönsaker av olika dess slag och färger.

Dra ner betydligt på de livsmedel som du inte mår bra av som orsakar onödiga processer för din kropp och som kanske sätter igång en inflammation. Dessa är vetemjöl, (råg och korn), raffinerat socker (även brunt), komjölksprodukter och raffinerade oljor/margariner. För en del kan det även innebära mindre kött (kanske viss typ av kött som fläskkött), potatis, paprika, majs eller allergener som soja och/eller vissa nötter. Lär känna din kropp är A och O, utan att för den skull behöva bli alldeles för nojig för minsta lilla.

Så hur ska man egentligen äta?

Med tanke på att vi alla har helt olika kroppar, bor på olika ställen och har olika matkulturer bakom oss så går det inte att säga att en diet är det vi alla bör äta. Vi har alla olika stort behov av de olika makronutrienterna: proteiner, kolhydrater och fetter. Försök hitta din balans mellan dem samtidigt som du utgår från att äta riktig mat, "hara hachi bu" och att äta mest från växtriket - då har du kommit en bra bit på vägen.

Men nu vill jag allra helst höra vad du har för upplevelser kring dieter, kosthållning och olika synsätt på hur man ska äta. Har du följt en diet? Var det på vinst eller fölust? Vilken erfarenhet har du fått av det som du skulle vilja dela med dig? Berätta i kommentarerna nedanför.

Önskar er all god hälsa och lycka

Amanda M

 

^ Varför jag skriver hälsosam vegetarisk/vegansk kosthållning är att man kan vara vegetarian men fortfarande väldigt onyttig och näringsfattigt. Att enbart äta pasta och bröd och aldrig äta en enda bit grönsak. Detta får stå för individen själv. Men det är inte det jag anser är en vegetarisk/vegansk diet, åtminstone inte en hälsosam sådan.

*jag utgår från att de flesta som söker sig till diet är på grund av att de vill gå ner i vikt – nå sin idealkropp. En eventuell övervikt beror till stor del på hormonell obalans och/eller en mage och tarm som inte fungerar. Därför är det viktigt att dieten går ut på att ge kroppen det den verkligen behöver och inte belasta den med sådant som gör att den mår sämre än den redan gör, vilket gluten, mjölk och socker gör för många människor. Men även om man vänder sig till en diet av olika hälsoskäl så är det samma sak: inte belasta kroppen med det den inte behöver utan mata den med det som den behöver. "Låt maten bli din medicin."

Läs 1338 gånger Senast ändrad tisdag, 09 feb 2016 14:54
Amanda

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Nyhetsbrevet

Häng med oss och få information och inspiration till ett hälsosamt och sprudlande liv.

Chat

Scroll to top