rorelse

måndag, 21 mar 2016 08:49

Få koll på dina hormoner

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(6 röster)

Vad är det som gör att minsta lilla rubbning på den hormonella balansen kan göra att en annars stark och ambitiös kvinna kan förvandlas totalt både i personligheten och hälsan. Ibland känns det som att en kvinnas lycka och välmående hänger på sköra trådar - eller rättare sagt sköra hormoner.

Vi alla känner säkert någon med menssmärtor, depressioner, ångest, utmattning, irritation, övervikt och/eller PMS/D, PCO/S, Endometrios m fl. Eller kanske du själv dras med de här bekymren.

Många vänjer sig tyvärr vid att de har de här besvären, vänjer sig vid att må dåligt. Totalt onödigt anser jag.

Ur det större perspektivet

Om vi kvinnor riktar blicken bort från oss själva för en liten stund... Vet du hur din livskamrat eller blivande livskamrat känner det när vi mår så dåligt? Flyr han undan oss ett par dagar i månaden? Orsakar din hormonella obalans att ert förhållande är mer slitsamt än glädjande?

Hormonell obalans kan även orsaka att vi får svårigheter att få barn. Och om vi har fått barn, hur känner de sig när du hamnar i din hormonella svacka? Vissa har sådana problem med sina hormoner på ett eller annat sätt att det kan påverka barnens glädje och vilka minnen man får av sin barndom.

iStock 000026664373blogsize

Sen är det givetvis arbetsgivarna som far illa om vi varje månad måste stanna hemma på grund av var i menscykeln vi befinner oss. Eller så kanske vi kämpar oss till jobbet men utför ett sämre arbete på grund av våra smärtor eller påverkar vår arbetsmiljö negativt genom vår nedstämdhet, irritation och/eller trötthet.

Det kan även påverka vår miljö och vårt samhälle då vi kanske under våra jobbiga dagar fattar oförståndiga konsumtionsbeslut för att tillfredställa vårt sötsug eller tillfälliga lathet (skräpmat som snabbmat, godis och choklad).

Gör du dessutom inget åt problemet nu kan det komma tillbaka och bita dig och din familj i svansen senare i livet. Kanske genom att dina övergångsbesvär blir svårare. Brister eller överskott på olika hormoner kan även leda till olika följdsjukdomar - benskörhet, alzheimers, cancer m.m. vilket skulle komma att kosta mycket för din familj både ekonomiskt men mest kanske emotionellt. (Det kostar även samhället mycket pengar...)

Så jag är hemskt ledsen att säga det men det handlar inte bara om oss själva.

Men går det överhuvudtaget att göra något åt sina hormonella problem?
Ja, genom att få en bra hormonbalans kan vi undvika många av de vanliga problem som har med hormoner att göra samt även olika följdsjukdomar.

Din Menscykel

Det första du behöver göra är att lära känna din menscykel. Tyvärr har den viktiga konsten att känna sin egna kropp börjat försvinna. Dags att stanna upp och lära känna din kropp. Hur känns det när du har mens? När du har ägglossning? Hur ska det kännas?

Du kan skriva i din almanacka när du fick mens och när den slutade. Eller så kan du använda dig av en app som t.ex. "Period tracker" eller lite mer fancy och investera i en p-dator, eller en kombination av båda.[1] Kom även ihåg att skriva i din almanacka eller i appen om du känner obehag av något slag, ont i magen, sötsug, ont i leder, uppsvälldhet, gråtmildhet eller annat. Det kan hjälpa dig i efterhand se ett mönster. Det kan även hjälpa dig att lägga märke till när i menscykeln du mår på ett visst sätt.

Framförallt hjälper dessa verktyg dig att hålla reda på när du kommer få din mens, hur lång din menscykel är och ungefär när din ägglossning är vilket kan ge en indikation på vilket hormon som är i obalans hos dig.

Hormonernas verksamhet i menscykeln

Mellan mens och ägglossning är det hormonet östrogen.

Mellan ägglossning och mens är det hormonet progesteron som är mest verksamt.

Om du nu har börjat kartlägga din menscykel kan detta ge dig hjälp att försöka lista ut vilket hormon som ställer till bekymmer för dig.

Vad bör du veta om de olika hormonerna?

Östrogen:

Östrogen utsöndras från äggstockarna och det finns 3 sorters östrogen: Östron, Östradiol och Östriol. Det är viktigt att de är i balans i den mängd som det är tänkt att var och en ska vara.

Ett överskott på östrogen kan bero på: [2]

  • För mycket oekologiskt osvenskt kött, speciellt kyckling (då man pumpar i djuren mycket östrogen för att de ska växa).
  • För mycket koppar i kroppen. Det kan härledas från att man dricker/druckit mycket vatten med hög halt av koppar (kanske på grund av att det är brunnsvatten eller kopparrör). Men det kan även orsakas av att man har eller har haft en kopparspiral.
  • För mycket fytoöstrogen i omlopp. Fytoöstrogener kommer från kemikalier som kan finnas i plast, skönhetsprodukter och saker i vår omgivning. De här fytoöstrogenen försöker härma vårt östrogen i kroppen och skapar förvirring och skadar balansen.
  • För mycket fettvävnad (på grund av övervikt), som ger en bra grogrund för att bilda östrogen..
  • För mycket östrogen kan även bero på att du har en överbelastad lever.

För att bli av med eventuellt överskottsöstrogen är en rening av levern det viktigaste du kan göra.

Efter det är tillskott som progesteronkräm bra att ta.

Var noga med att se till att du inte får i dig för mycket koppar.

För en del kan det även vara viktigt att minska på köttintaget och upptäcka de många olika vegetabiliska proteinkällor som finns.

De här sakerna kan i sig leda till att du går ner i vikt och får mindre kroppsludd, men för ett bättre resultat med den biten så lägg även till lite mer regelbunden träning till vardagsschemat och uteslut socker och vetemjöl.

För lite östrogen kan bero på:

  • Ätstörningar
  • För lite kroppsfett
  • Allt för intensiv fysisk träning
  • Äggstockarna som inte fungerar optimalt, kanske till och med kan finnas cystor där

För att öka dina nivåer av östrogen behöver du se över att dina mat- och träningsvanor är sunda och hälsosamma.
Tänk även på att försöka få i dig tillräckligt med protein och fett samt ta tillskott av ex isoflavonoider.0

Progesteron:

Påverkar humöret då det ökar hjärnans nivå av signalsubstansens GABA som är lugnande.

Främsta hormonet för stresshantering eftersom det hämmar en för stor produktion av kortisol (stresshormonet). För mycket kortisol kan ge benskörhet, åldrande hud, skador på hjärnceller och ackumelering av fett kring midja och rygg i det långa loppet. Kortisol bildas i bibnjurebarken under de sista 2-3 h av nattsömnen.

Långvarig stress kan leda till att man får för låga kortisolnivåer som leder till att stresskänsligheten och blodsockerkänsligheten ökar, och man känner mer irritation, trötthet och ökad aptit.

Ett överskott av progesteron:

Kan ge letargi [3] eller nedstämdhet.

För lågt progesteron:

Som är den vanligare av de två orsakar PMS/D och att övergångsåldern blir alltför besvärlig.

Särskilt viktigt är att tänka på att progesteronproduktionen minskar drastiskt ju äldre man blir och ju glesare man får ägglossning. Vid övergångsåldern och därefter är det som minst, men man behöver fortfarande progesteron för att inte få för jobbiga klimakteriebesvär.

Magnesium är mycket viktigt för att kroppen ska kunna tillverka progesteron. Dessutom är örter som agnus castus bra för att återställa östrogen-/progesteronbalansen.

Testosteron:

Testosteron höjer energin och håller liv i sexlusten, ger klarhet åt tankarna och ökar välmående och livslust med dopaminproduktionen som följer.

Det produceras i äggstockar och binjurar.

I 40-årsåldern producerar kvinnor ungefär hälften av den mängd testosteron de gjorde när de var i 20-årsåldern.

Viktigt för den som har opererat bort äggstockarna (eller om du som man opererat bort testiklarna) är att ta tillskott av testosteron.

För mycket testosteron:

För mycket testosteron orsakas av att man ofta har ett insulinpåslag i kroppen. För mycket socker leder till för mycket insulin som leder till för mycket testosteron som kan leda till PCOS som kan leda till infertilitet.

Du kanske även märker av att du fått för mycket ansiktsbehåring, mörkare röst, lättare att bli arg och irriterad. Men också att sexlusten ökat, att klitoris och bröstvårtor är extra känsliga.

Det viktigaste man kan göra för att minska testosteron mängden är att minska sockerintaget drastiskt för att få insulinet och blodsockret i balans.

För lite testosteron:

För lite testosteron kan märkas genom att man ofta lider av urininkontinens, torra slemhinnor, torr hud samt att sexlusten försvinner.

Boosta testosteron genom att minska på sockret och äta mer protein.
Se också till att få i dig naturliga oljor/fetter samt tillskott av zink.
Ginseng bidrar också till normala testosteronnivåer.
Att styrketräna ökar också nivåerna av detta viktiga hormon..

"Har du PMS eller?!"

Hur mycket avskyr man inte att höra de orden? Det är som att man som kvinna inte få ha en åsikt eller visa sin frustration över något utan att få det tillbaka på oss.

Men sanningen är nog att det ganska många gånger stämmer, även om vi inte vill erkänna det. De i vår närhet ser tydligt när vår personlighet förändras och som ett brev på posten dyker mensen upp en vecka senare.

iStock 000008538351BZ

PMS kan göra en retlig, upprörd och orolig man kan få ett ökat sötsug.
PMSD är en allvarligare form av PMS som kan bli helt handikappande för personen som är drabbad.

Det är INTE ett naturligt tillstånd utan ett tydligt tecken på att kroppen din är i obalans.

Det finns ett tydligt samband mellan PMS och lågt progesteron. Men även östrogenbrist kan vara orsak till PMS. Därför kan det var bra att kolla upp genom att göra ett hormontest.

Progesteronkräm under den premenstruella fasen är mycket viktigt för att minska stressen och lugna ner kroppen och för att undvika eventuell PMS.

Sammanfattningsvis

Att man får tillräckligt med bra fetter och protein är mycket viktigt för våra hormoner.
(Då gäller det att man kan ta upp det protein och fett man väl äter. Så att se över sin matsmältning och rena sin tarm är alltid rätt!)
Försök eliminera all skadlig stress ur ditt liv. Lite stress är alltid bra, men långvarig stress är skadligt.
Få tillräckligt med sömn varje natt och inte bara ta ikapp sömnen på helgerna.
Minska på sockerintaget och försök ha blodsockret i bra balans. Socker skapar hormonell obalans - så är det bara.

Din kosthållning och livsstil är AO för att få balans på dina hormoner.
Men att främja och stödja de olika hormonerna med hormontillskott är många gånger en stor fördel. Men mer om det i nästa del.

_______________________________________

[1] vi tjänar ingenting på att rekommendera dessa verktyg, vi tycker själva de är mycket bra och det är därför vi vill tipsa om dem.
[2] läs gärna dessa 2 bra artiklar: http://www.natkringoudis.com/oestrogen-dominance-why-you-can-blame-unbalanced-hormones-for-weight-gain/
http://www.natkringoudis.com/the-2-secrets-to-hormone-balance/
[3] Letargi är en benämning på en onormal psykisk trötthet.

_______________________________________

Läsvärt:
Den självläkande människan - Sanna Edhin.
Kaos i Kvinnohjärnan - Mia Lundin

Läs 2630 gånger Senast ändrad torsdag, 24 mar 2016 09:29
Amanda

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Nyhetsbrevet

Häng med oss och få information och inspiration till ett hälsosamt och sprudlande liv.

Chat

Scroll to top