rorelse

tisdag, 10 maj 2016 17:10

Vatten - hur mycket ska man egentligen behöva dricka?

Skrivet av
Betygsätt den här artikeln
(3 röster)

Äntligen har sommaren kommit, lite tidigare än förväntat kanske. Men vem klagar på att äntligen få sol och värme. Kanske har du också som så många andra hunnit ta säsongens första dopp i det blå?

Ta vara på lediga stunder som dyker upp och lapa lite sol. Fast det behöver man nog inte uppmuntra svenskarna om två gånger. Det gör vi mer än gärna. Vi tar ut våra utemöbler och inviger grillningssäsongen så fort vi bara kan.

Men i all jäkt att packa picknickkorgar, renoverar altanen och rensa ogräset kanske vi glömmer något av det viktigaste. Nämligen att dricka vatten!

Visste du...

Människokroppen består till mellan 55-78% av vatten (beroende på kroppsstorleken) och så lite som 10% vätskebrist kan vara livshotande.
Men jag vet att du tänker det och det stämmer – för mycket vatten är inte heller bra.

Så hur mycket vatten ska man dricka?

För att avgöra hur mycket vatten just du ska dricka finns det ett litet räkneexempel som kan ge dig en indikation. Du tar din kroppsvikt och multiplicerar den med 0,3 (ex: 65 kg x 0,3 dl = 1,9 liter vatten). Prova nu att själv räkna ut det, det tar bara en halvminut. Så hur mycket vatten skulle du dricka?

Jag skulle dricka som räkneexemplet ovan nästan 2 liter vatten. Ärligt talat gör jag nog inte det, trots att jag alltid har min fina vattenflaska med mig och dricker rikligt på morgonen så är jag nog bara uppe i 1,5 liter max. Så skärpning på mig.

Men som sagt det här bara en indikation på hur mycket man bör dricka. Den egentliga mängden vätska styrs inte bara av ens kroppsstorlek utan också på hur mycket man rör sig och den temperatur man befinner sig i.

Så när det blir lite varmare (som det nu blivit för oss alla) så behövs det MER vatten.

Dessutom lockar det här finfina vädret till mer trädgårdsarbete, fler skogsprogemander, cyklarna tas ut ur förråden, barnen och hundarna ska rastas ute i fina vädret m.m. Ja vår fysiska aktivitet ökas under de varmare månaderna och det kräver också sin andel mer vätska.

Men tänk om jag dricker för mycket vatten?

Det är en oerhört obefogad rädsla många går omkring och bär på. Har man friska njurar är det faktiskt riktigt svårt att dricka för mycket vatten. De borde vara mer bekymrade över att de dricker för lite. då det faktiskt är rent ut sagt farligt att dricka för lite!

Fördelarna med RÄTT mängd vatten

Rätt mängd vatten är viktig för optimal funktion av kroppens metabolism, matsmältning, fettförbränning, muskeluppbyggnad, lever- och njurfunktion och för hälsosamma leder.

Vatten är ett utmärkt medel för att rena kroppen från toxiner och slaggämnen. Därför kan för lite vatten orsaka illamående, huvudvärk, yrsel, muskelkramper och andra sjukdomar från toxiskbelastning.

För lite vatten kan försämra koncentration- och prestationsförmågan och även vårt intellekt.

Om rädslan att dricka för mycket vatten kvarstår så kan du hälla lite salt i vattnet. Då de få människor som drabbas av hyponatremi oftast har för lite natrium i blodet i förhållande till den relativt stora mängden vätska.

Det är dock viktigt att tänka på att inte dricka de där 2 literna på en gång på morgonen och tänka att "nu klarar jag mig resten av dagen". Om kroppen får för mycket vatten åt gången blir den chockad och gör sig av med det allra mesta. Många gör det misstaget och drar därför slutsatsen att man ska dricka så mindre. Delar man däremot upp dagsransonen i mindre mängder får man inte det problemet. (Kroppens upptagningsförmåga lär ligga någonstans på 2 dl per 15 min i normalt tillstånd - mer ifall man är uttorkad, har utövat krävande fysisk aktivitet m.m. )

Hur vet jag om jag dricker tillräckligt med vatten?

Eftersom mängden vatten är individuellt kan man göra ett enkelt urintest.

  1. På kvällen innan du går och lägger dig så kissar du i toaletten.
  2. Innan du spolar så kollar du vilken färg urinet har.
  3. Om urinets färg är klar kan du stoltsera med en bra vätskebalans. Men ju gulare kisset är desto mer bör du öka ditt vätskeintag.
  4. Gå nu ut och drick ett stort glas vatten innan du går och lägger dig och kom ihåg att det första du börja göra imorgon när du vaknar är att – Dricka vatten.

"Men nu glömmer du att vi får i oss mycket vatten i maten också!"

Ja men de där ca 2 literna om dagen är förutom det vi får i oss via maten.

"Räcker det inte med vilken vätska som helst? Måste det vara just vatten?"

Vatten är grunden i all vätska, så jag förstår hur du tänker.

Men problemet är att mycket av den vätskan som vi får genom läsk, saft, energidrycker och sportdrycker faktiskt är vätskedrivande. Det blir alltså plus-minus-minus. För varje läsk du dricker borde du dricka dubbelt av den mängden med vatten bara för att kunna rena ut kemikalierna och för att kunna återställa vätskebalansen.

Jag är hemskt ledsen att säga det men det gäller även kaffe. Med det sagt inte att du måste sluta dricka kaffe. Utan tänk på att för varje kopp kaffe så dricker du två koppar vatten – så är du någorlunda balans igen.

Gå inte heller på att köpa vitaminberikat vatten eller olika hälsovatten som går att köpa på flaska. De vill bara åt dina pengar. De där flaskorna gör varken nytta för dig eller vår miljö. De kan aldrig på långa vägar göra lika stor nytta som en näringsrik måltid och kranvatten (eventuellt smaksatt med örter/kryddor du har hemma).

Som om vattnet är varmt (som vid te) eller kallt, det är smaksak.

"Vatten är så tråkigt/Jag gillar inte vatten"

Det är bara att börja vänja sig. Vi är alldeles för bortskämda i vårt samhälle att vi borde skämmas.

Vatten är en av de viktigaste hörnstenarna för ett långt och friskt liv.

Det är en av våra rättigheter att kunna få dricka vatten. Och vi kan bara öppna kranen och ut kommer perfekt dricksvatten!
Så har du problem med vatten så får du helt enkelt ta och komma över det. Det är inte mer med saken.

Hur kan du lära dig att gilla vatten? Prova ett av följande förslag:

1. Res till ett land med svår vattenbrist och lev som en av de lokala människorna. Vandra flera timmar om dagen för att hämta vatten som du ska sedan dela upp mellan att laga mat, dricka, tvätta kläder, duscha och städa. Dessutom är vattnet smutsigt så när du dricker det kommer du bli sjuk och du förstår nu varför medellivslängden i de länderna är så korta. Efter en sådan upplevelse kommer du aldrig ta vatten för givet igen.

2. Något mycket enklare är att tvinga dig att dricka vatten tills du gillar det. Se till att dricka dina 2 liter (eller hur mycket det nu var du skulle ha) varje dag i 1 månad. Troligen gillar du inte vatten för att du har blivit så förgiftad av annat du druckit. Om du nu är konsekvent med att dricka den mängden du bör så kommer vattnet kunna hjälpa till att driva ut de gifter du har i kroppen. (Försök även under den här perioden låta bli saft, läsk och energidrycker). Jag är säker på att du kommer gilla vatten efter den här månaden.

3. Kanske gillar du inte vattnet för att ditt kranvatten har dålig kvalité. Kanske är det helt mjölkigt av kalk (som hos oss i Trelleborg) eller gult och metalliskt av för mycket koppar. Ja då är det ju inte undra på att du inte gillar vatten. Fundera då på om du kanske inte borde investera i en vattenrenare, så att du får fräscht och hälsosamt vatten ur din kran.

4. Prova att smaksätta vattnet naturligt. Du kan prova med Citrongräs, citron, lime, pepparmynta, gurka, rosmarin, lakritsrot, ingefära m.m. Vi har flera olika förslag i vår receptbank, kolla in här.

pexels-photo-water-bz

När ska man dricka vatten?

Allra helst på morgonen när kroppen är uttorkad efter natten. Passa även på att ha i lite citronjuice för att basa kroppen och få en bra start på dagen.

Drick sedan mellan måltiderna. Det är tyvärr en liten ovana vi har att alltid dricka vårt vatten till maten. Det försämrar vår matsmältningsförmåga.

"Men du... Skippa plastvattnet"

Ja jag har redan nämnt det, men jag känner att jag måste nämna det igen. För vid den här tiden på året så säljer butikerna allt mer mineralvatten på flaska. Varför? För att vi är dumma nog att gå på det.

Vattnet i flaskorna är långt ifrån lika bra som det de flesta av oss har i sin kran. Och om du så skulle behöva kan du lika gärna rena vattnet genom att installera ett vattenfilter av något slag i ditt hem, som jag tidigare nämnde. Du har snart tjänat in pengarna på vattenrenaren om du brukar köpa köpe-vatten.

Det finns faktiskt nästan inget dummare än att köpa mineralvatten på flaska. Både för plånboken, hälsan och för vår miljö. Det tar av dyrbara naturresurser att både producera, transportera och sedan återvinna (om de har "tur" nog att ens bli återvunna) plastflaskorna. Resurser som kan användas mycket bättre på andra ställen. Dessutom har plast en dålig förmåga att läcka ut kemikalierna när den blir uppvärmd eller kvarglömd i solskenet eller bilen.

Så investera i en bra vattenflaska i rostfritt stål som du fyller på med kranvatten när du har möjlighet för att kunna ha en daglig tillgång av frisk, härligt och hälsosamt vatten.

water-kitchen-black-design-bz

Hur gör du för att komma ihåg att dricka tillräckligt med vatten? Tycker du det är svårt att få i dig allt du behöver om dagen?

All kärlek till er, njut av försommaren och kom ihåg att dricka tillräckligt med vatten

Amanda M

Läs 1298 gånger Senast ändrad onsdag, 11 maj 2016 13:25
Amanda

Inspireras av hur otroligt roligt och enkelt det är att leva hälsosamt och sunt. Var med och diskutera och delge era åsikter.

Trevlig läsning och god hälsa till er alla!

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Nyhetsbrevet

Häng med oss och få information och inspiration till ett hälsosamt och sprudlande liv.

Chat

Scroll to top