rorelse

Artiklar filtrerade på datum: apr 2016
fredag, 15 apr 2016 09:40

Odla nu - ät gazpacho i sommar!

Med risk för att gå händelserna i förväg - men innan vi vet ordet av är det sommar igen och många tomatodlare står där med massa tomater upp till öronen som man inte vet vad man ska göra med. Och skulle vi få varma dagar är att perfekt är det perfekt att mixa ihop en kall tomatsoppa, gazpacho, att äta på uteplatsen eller balkongen. Med ett gott glutenfritt bröd eller knäckebröd, kanske raw, blir det en rikitgt läskande och hälsosam lunch.  
Nu i april är det hög tid att fylla trädgårdslandet eller fönsterbrädan med tomatplantor. Så få lite jord på fingrarna och du kommer förhoppningsvis bli belönad med en massa smak- och näringsrika tomater i sommar. Och skulle du inte få tag på solmogna goda tomater på annat sätt funkar det att göra soppan med tomater på burk också. 

Smaklig måltid!

gazpacho2

Publicerad i D.I.Y (do it yourself)

Du har fått reda på att du behöver ta ett hormontillskott. Bara det låter kanske riktigt läskigt. Du kanske har en negativ uppfattning och fått höra många skräckhistorier om personer som tagit hormontillskott och fått cancer eller annat. Hur ska du veta vilket hormontillskott du ska ta?

Kanske var det din läkare som kom fram till att du behövde det eller så var det en alternativ näringsterapeut som berättade det för dig. Det kanske även var så att du gjorde ett hormontest och fick svar på din sedan länge fundering om det kunde var så att det är någon obalans med dina hormoner.

Men frågan finns kvar. Vilket tillskott vågar du ta?

Det finns först och främst två stycken att välja mellan, bioidentiskt och syntetiska.

Skillnad

Syntetiskt: Kanske låter som "konstgjort", men det som egentligen menas är att den är producerad genom syntes, m.a.o laboratorietillverkad.

Bioidentiskt: Den är liksom de syntetsiska tillskotten gjord i laboratorium och den enda skillnaden är att de baserade på växter. Fördelen med dessa är att de molekylärt ser ut och beter sig mer som mänskliga hormoner.

En stor skillnad är att syntetiska (det gäller kosttillskott också) går att patentera till skillnad från bioidentiska vars molekyler kommer från naturen (som inte går att patentera!). Syntetiska går att tjäna mycket pengar på medan det inte går att få lika mycket pengar ut från bioidentiska.

Men kroppen blir inte lurad av pengar! Den känner igen vad som är syntetiskt sammansatt och och vad som är en naturligt komponerad molekyl. Kroppens respons på de två olika kommer att bli därefter.

Syntetiska hormoner är tyvärr inte gjorda helt strukturärt efter våra hormoner; de liknar dem bara, så du kommer nog defintivt märka att de kan göra någon form av nytta. Däremot kommer en del biverkningar.
Men ett bioidentiskt tillskott känns igen av våra kroppar och interagerar med dem så pass mycket att de ger en djupare och effektivare effekt på molekylär nivår. Dessutom är det mycket ovanligt med biverkningar vid användning av bioidentiska tillskott, och skulle det uppkomma så är det oftast bara en doseringsfråga. En annan fördel med de bioidentiska är att eftersom doseringen varierar från person till person kan den justeras med hjälp av din läkare eller terapeut, medan de syntetiska har en satt dosering som läkemedelsbolagen har bestämt att alla personer ska ha.

Naturligt: Ja det är här är en defintitionsfråga beroende på vem du frågar. Så för att vara på säkra sidan så undvik att säga att du vill ha naturliga hormoner. Det skulle egentligen bara visa att du inte riktigt vet vad du talar om - om du talar med en läkare. Så för att vara på säkra sidan och minska risken för missförstånd; be om att få "bioidentiska hormontillskott".

Så varför är det så mycket bättre med bioidentiska tillskott?

Fundera över följande studier som gjorts:

En stor studie gjordes av Womens Health Initiative där kvinnorna endast använde hästöstrogentet premarin tillsammans med syntetiska progesteronet provera (prempro). I juli 2002 var de tvungna att avbryta studien då man kom fram till att denna kombination ökade risken för bröstcancer, hjärt- och kärlsjukdomar samt stroke. Användning av läkemedel med syntetiska hormoner gav kvinnor 24 % högre risk för dessa sjukdomar jämfört med de som inte tog några hormoner alls.

Men det var enbart syntetiska medel och inte bioidentiska som testades i studien.

Studier som genomförts har visat att bioidentisk hormonbehandling effektivt eliminerar klimakteriesymtom utan några långsiktihga negativa biverkningar. Dessutom visar de att de medför en betydligt lägre risk för bröstcancer.

Journal of the National Cancer Institute visade att risken för att dö i eller att få bröstcancer var mindre för dem som fick behandling med naturlig hormonersättning.

Syntetiska progesteron ökar risken för att kvinnor drabbas av hjärtsjukdom på grund av att den blockerar östrogenets skyddande verkan. Men det händer inte med ett bioidentiskt hormontillskott.

Resultat:

Genom att byta syntetiskt mot bioidentiska förändras snabbt många kvinnors negativa mående. Dessutom fungerar de naturligt antidepressivt, då östrogen bidrar till att hålla serotonin och andra signalsubstanser på hälsosamma nivåer.

Valet är ditt!

Men mitt val är solklart: Om / När jag behöver ta hormontillskott så är det enbart bioidentiska tillskott jag vill ha.

Viktigt att komma ihåg

Men för att få ordning på sina hormoner finns det fler sorters naturliga tillskott att ta, bland annat i form av örter, aminosyror och vitaminer som stöder kroppens förmåga att ha rätta balansen mellan de olika hormonerna.

Förutom det är en stärkande näringsrik kost, utan raffinerat socker, processad mjölk och förfinat vetemjöl det som en kvinna bör ha när hon behöver få ordning på sin hormonella (o)balans.

Viktigt att också minimera negativ stress och hitta en bra balans i livet mellan måsten och återhämtning.

Kom även ihåg att röra på dig regelbundet, men att varken överdriva eller underdriva träningen. Styrketräning är minst lika viktigt som motion. Kom ihåg att strecha.

Trivia:

American Journal of Psychiatry att 41 % av de kvinnor som togs in på psykiatrisk klinik kom dit dagen före mens eller på mensens första dag när östrogennivån är som lägst.

Jag önskar er all hälsa och kom ihåg att ta hand om era dyrbara sköra hormoner så gott ni kan,
Amanda M

______________________________________________________________________

Läsvärt:

https://mialundin.com/611/
http://mialundin.se/bioidentiska-och-syntetiska-hormonpreparat/
http://www.healthline.com/health-blogs/hold-that-pause/hormones-whats-the-difference
http://www.bodylogicmd.com/faq/what-are-synthetic-hormones
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19179815
http://www.womenlivingnaturally.com/articlepage.php?id=177
Den självläkande människan - Sanna Edhin

Publicerad i Hälsoartiklar
onsdag, 06 apr 2016 17:03

5-minutersglassen

Det fanns en tid jag åt plättar eller pannkakor var eller varannan morgon. Det pålägg som föll mig mest i smaken av allt jag testade var banan i kombination med jordnötssmör, så det fick oftast spela huvudrollerna i mina frukostar. Ibland brydde jag mig inte ens om pannkakor, bara jag hade min burk, en sked och ett antal bananer så var det bara att lägga en klick på bananen och bita. Sötsugs-Quickfix. 

Steget var därefter inte långt att göra en frusen version av blandningen och kalla det glass. Skeptikerna var många, men har tystnat i och med den första skeden som nådde deras gom. Ska erkänna att jag krånglade till det i onödan i början, mot bättre vetande, och använde en glassmaskin (mindre bra sådan.) Har sedermera upptäckt en mycket enklare väg: att använda frusna bananbitar (som jag alltid försöker se till att ha i frysen) som läggs i mixern och mixas med jordnötssmöret, och eventuell vätska. Egengjord hälsosam glass på <3 minuter!*

Så egentligen behövs väl knappast ett recept för något så enkelt men vill du ha mått och tips på smaksättningar och garneringar kan du ta dig till vår receptbank på denna länk.

 

bananjordnotsglassen

Publicerad i D.I.Y (do it yourself)
måndag, 04 apr 2016 13:53

5 sätt att höja din energi på

Det enda sättet att kunna höja din energi på är genom att tillföra mer energi.

Energi ger energi.
Det går inte att sova eller vila sig pigg.
Visst kan det vara så att man lider av sömnbrist och det är därför man känner sig trött och med all rätt: ta en sovmorgon och se till att framöver lägga dig i tid och sova dina 8 timmar.
Men de flesta som lider av trötthet behöver annat än att sova och vila, de behöver:

1. Rör på dig

running600

Upp och hoppa och börja träna, gå ut och promenera minst 30 min varje dag, sätt på glad musik som får dig att vilja dansa. Ta cykeln till jobbet, välj trappor istället för hissen, parkera bilen ett kvarter längre bort. Om du älskar att rida så åk till ett stall för att rida, om du gärna kollar på fotboll hemma varför inte fråga dina polare för att ut och spela fotboll en kväll i veckan. Det finns många olika saker man kan göra för att på ett roligt sätt få in så mycket rörelse i ditt liv som möjligt. Det viktigaste är att röra på sig!

2. Ät mat med mycket energi (näring) i.

Maten ska tillföra och inte belasta. För allt som belastar gör kroppen trött. Sådant som belastar är: livsmedel du är allergisk eller överkänslig mot, hårt processad mat, snabbmat, friterad och alltför hårt stekt mat, mat med socker i, en kost med alltför mycket vetemjöl och komjölk.

Mat som berikar å andra sidan är mat rik på vitaminer, mineraler, goda bakterier, enzymer och goda fettsyror, som grönsaker i alla dess former och färger, sallader i alla dess variationer, vildfångad fisk, kokosolja, olivolja m.m. Det ska vara en kost som arbetar antiinflammatoriskt.

3. Energiska positiva tankar

Dina tankar kring ditt liv styr till stor del hur du mår och känner dig. Vill du motverka trötthet måste du börja tänka på livfyllda saker.

Tänk positivt om människorna i ditt liv och försök se det komiska i vardagens olika företeelser.

Man kan inte alltid styra sina omständigheter men man kan alltid styra sin inställning kring dem.

4. Umgås med energivande människor

umgås600

Var noga med att umgås med glada och energiska människor. Sådant smittar av sig. Du har säkert själv varit med om när någon skratta så hjärtligt hur det smittat av sig på dig.

Någon kanske invänder och säger att de inte har tid att umgås. Men man behöver inte göra det mer komplicerat än vad det behöver. Bjud hem dina positiva vänner på knytkalas (alla tillför något till maten) och det enda du behöver göra är att kanske städa innan och efter – vilket bara är bra, för städning kan också, tro det eller ej, ge energi. Ett trevligt sällskapsspel och glad bakgrundsmusik och energin er emellan kommer flöda. Och gör den inte det, så kanske du valt fel människor att umgås med.

Visst kan man inte alltid välja sitt umgänge, men man kan alltid välja vilka man vill umgås mer eller mindre med. Så låt inte energitjuvar få för mycket av din uppmärksamhet utan sök efter vänner där ni både ger och tar energi från varandra.

Tips för introverta:

Du kanske inte känner att den här punkten passar in på dig då du inte får energi av att umgås med andra människor. Du återfår i stället din energi på egen hand. Men det finns ändå mycket man får ut av att umgås, och andra uppskattar ditt sällskap – så isolera dig inte. Dessutom kan det många gånger räcka med att bara umgås med 1 eller 2 personer som delar dina värderingar och mål i livet för att man ska kunna känna sig "back-on-track" när livet håller på att glida än ur händerna. Dela dina tankar och funderingar med någon du litar på och det kan hjälpa dig med punkt nummer 3 att få ordning på dina tankar och göra dem mer positiva.

Tips för blyga:

Det här scenariot kanske lät mer skrämmande än uppbyggande; att en massa människor ska komma hem till dig och ni ska sitta och spela ett sällskapsspel. Givetvis anpassar du hur ni umgås till något som kommer att kännas uppbyggande för dig. Isolering är aldrig bra under längre perioder. Så ta ändå tillfällen i akt lite då och då att umgås med människor du tycker om, även om du inte känner att du har så mycket att tillföra samtalen (vilket du säkert har) så kan du alltid observera och ta in vad andra säger. Visa att du följer med i samtalen - alla älskar en god lyssnare. När det känns rätt för dig att dela med dig av dina tankar/åsikter så kommer (om du valt rätt vänner) det du har att sägas uppskattas och värderas.

Tips för alla:

Även om man känner sig trött och sliten och man inget hellre vill än att bli ompysslad så kan ibland motsatsen göra att du mår bättre - att pyssla om någon annan. Att säga uppmuntrande saker till någon som är nere, att hjälpa någon du vet har behov av hjälp eller laga mat till någon du vet skulle uppskatta det. När man gör andra glada och ökar deras energi så får man som en bonus många gånger energi och glädje tillbaka. Men bara om man gör det av rätt motiv och inte förväntar sig stordåd tillbaka, då blir man kanske bara besviken själv. :) Så leta efter möjligheter till att göra goda gärningar, både mot de du känner men också mot främlingar. 

5. Kreativitet och uppbyggande sysselsättning.

gitarr600

Många som kämpar med trötthet är ofta människor med mycket inom sig, kanske ett rikt känsloliv, många tankar och funderingar eller mycket hämmad kreativitet. När du känner tröttheten komma över dig, ta då fram ett block och rita, teckna, måla, skriv eller vad som än kommer över dig. Det är heller aldrig försent att lära sig spela ett instrument, ta sånglektioner, brodera, sticka eller sy. Ligger kameran och dammar? Ta med den ut när du ändå ska gå din dagliga promenad och fotografera allt du känner för att fota. Det handlar inte om perfektion, det handlar om att få utlopp för det som du kanske hindrat din kropp från att göra. När du väljer fritidssysselsättning, välj då något som gör dig glad, som glada filmer, uppbyggande böcker och lättsam musik. Allt för mycket tunghet och drama tar mer energi från dig nu när du redan är så trött.

Kronisk trötthet:

Misstänker du att du lider av kroniskt trötthetssyndrom (CFS / ME) så borde du gå och få det undersökt av läkare. Värt att tänka på är att det ofta bryter ut i samband med en förkylning eller en annan infektionssjukdom som man harignorerat. Så i förebyggande syfte: Ta alltid hand om din kropp när du blir sjuk för att förhindra att en autoimmun sjukdom bryter ut.
Men kom ihåg att det finns många som fått hjälp att få bukt med sin CFS / ME, även om situationen har sett hopplös ut, med alternativa metoder genom att få bukt på sitt immunförsvar och att undvika födoämnen som man inte tål. Det som är viktigt är att du får professionell hjälp och fullföljer din behandling.

Kroppen tar hand om vår hälsa så länge vi tar hand om att ge kroppen dess rätta förutsättningar genom en hälsosam livsstil.
/Amanda M

Publicerad i Hälsoartiklar

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Chat

Scroll to top