rorelse

Artiklar filtrerade på datum: sep 2016

Att leva ett balanserat liv kan liknas med att gå balansgång. För att lyckas gå på lina, eller slackline som det så modernt kallas, behöver man:

1. Införskaffa en lina att gå på.

Du behöver förbereda dig. Skriv ner hur du din vardag är just nu och hur du skulle vilja att din vardag såg ut. Vad skulle du kunna förändra? Behöver du arbeta heltid eller kan du kanske ta en dag ledig för att ta hand om hemmet, familjen eller dig själv? Skriv mat- och inköpslista för veckan så att du bara behöver åka och handla en gång och så att du på kvällarna enkelt kan slänga ihop den näringsrika maten som du och din familj behöver. Genom att i förväg ha skrivit ner vad ni ska äta kommer du i förväg kunna förbereda olika saker: behöver bönorna läggas i blöt, något som behöver tas ut ur frysen eller ska du passa på att slänga in ett bröd i ugnen medan du tvättar/dammsuger/tränar? Avsätt även en specifik tid varje vecka där du gör de förberedelser du behöver göra för olika uppdrag du eventuellt har.

2. Linan behöver sättas upp, vilken eventuellt blir på ställning eller mellan två träd.

Givetvis har du hört många gånger att du behöver ha långsiktiga mål så du vet vad som är meningen med just ditt liv. Men jag säger: sätt inte bara upp långsiktiga mål, utan även små tillfällen för rekreation och belöning. En weekend, en solsemester, en tripp med husvagnen eller en helg till att göra ingenting mer än att kolla på film. Skriv även upp vad du ska ha hunnit med att uträtta fram till dess. Att ha små "get-aways" i livet är viktigt för att få en hanterbar vardagspuls. Det kommer även hjälpa dig att prestera bättre.

3. Linan är uppsatt, nu är det dags att ta första stegen.

"Slappna av i benen, ha knäna lätt böjda och foten som du står på bör vara rakt längs med linan."

Detsamma gäller vårt liv. Vi behöver slappna av! Spänn inte axlarna, kisa inte med ögonen hela tiden, djupandas med magen. Ha knäna lätt böjda med en rak och bestämd fot som vet vart den är på väg. Samtidigt som du presterar hårt i arbetet och andra aktiviteter så är det viktigt att se det humoristiska i livet, inte ta allting på för stort allvar. Var positiv men ändå drivande. Gunga, dansa, lek, sjung, njut. Livet kan bli lätt och roligt mellan alla jobbmöten, pendlande, jobbiga kunder, lata anställda/kollegor och tjuriga tonåringar.

4. "Håll båda armarna ovanför huvudet och flytta dem i sidled för att hålla balansen."

Det går så mycket lättare att gå på lina när man har två armar som kan balansera upp kroppen. Du behöver både ett meningsfullt arbete och ett uppmuntrande privatliv. Lev inte för att arbeta utan arbeta för att kunna leva. Kom ihåg att båda delarna är lika viktiga. Gå till ett jobb som du tycker lika mycket om att gå till som att gå ifrån vid slutet av dagen. Ta dig tid att umgås med människor du mår bra av och var själv en sådan människa som andra mår bra av att umgås med.

5. "Håll blicken framåt och ta sikte på linans fästpunkt."

Kom ihåg dina mål, motivera dig själv till att nå dem. Påminn dig om dem varje dag.

6. När linan svajar till, bli inte för skraj och tänk "nu ramlar jag". Utan stanna helt kort upp, återfå balansen med armarna och tänk: "det här klarar jag".

När du hamnar i en pressande situation i livet, rusa inte på och fatta en massa beslut utan att först ha tänkt igenom dem ordentligt. Stanna till och ta kontroll över händelsen och på så sätt återfå balansen. Påminn dig om att tänka positivt och se ljuset i slutet av tunneln.

Att gå på lina kräver förberedelser, en bra attityd och ett tydligt mål. Om man har en fysisk och psykisk styrka är det till stor fördel, men om inte man har det när man börjar slacklining så kommer man defintivt få det under tiden. Samma sak med livet. Förbered dig noggrant inför dina uppgifter, ha en bra attityd och tydliga mål. Du behöver inte vara i fysisk och psykisk toppform med en gång, men sträva ändå efter att få och behålla en bra fysisk och psykisk form genom att äta näringsrik hemlagad mat gjord på rena råvaror och ta dig tid i din vardag för att träna både styrka, smidighet och uthållighet.

Med kärlek

Amanda

Publicerad i Hälsoartiklar

Jag är en extremt stresskänslig person, eller stressömtålig som jag tycker bättre om att säga (fråga mig inte varför). Om jag blir sjuk eller känner mig deppad eller nere så kommer det alltid lägligt efter en mer stressande situation i livet.
Det påverkar mig även hormonellt. Jag har nu märkt att kroppen skjuter fram ägglossningen* om jag i samband med den befinner mig i en stressig situation t.ex. om jag just då håller på med ett stort projekt, är på resande fot, hälsar på familjen, eller byter tidszon. Kanske märker du av samma fenomen?

Men jag har som tur väl märkt att jag inte är ensam. Allt fler personer (oftast kvinnor) jag kommer i kontakt med kämpar med samma sak.

En del av livet...

När jag pratade med min man om det svarade han som den rationella man han är: "Ja livet är stressigt, det får man bara lära sig att hantera".

OM det ändå vore så enkelt. För en del är det, och jag så tacksam för att dessa människor finns i vår närhet så att vi mer stresskänsliga ömtåliga varelser kan luta oss tillbaka mot dessa klippor.

Stress är en ofrånkomlig del av livet. Vi måste lära oss att acceptera att den dyker upp ibland, ibland mer eller mindre väntat. Stress kan komma både från roliga och underbara händelser, till okontrollerbara händelser som olyckor, sorg, sjukdomar eller spännande händelser som projekt, utmaningar och stora beslut.

Det viktiga är hur vi hanterar stressen när den kommer!

Vi måste lära oss att inte bara förebygga utan också vilka knep som fungerar bäst för oss för att kunna återhämta oss så snart som möjligt från stressens mörka faror.

Några av de råd som jag ger till stressade människor som jag själv behöver försöka följa:

  1. Undvik människor som stressar upp dig, umgås med sådana som får dig att slappna av och skratta

  2. Undvik situationer om du kan som gör att du blir emotionellt stressad, krigsfilmer, tv-nyheter, onödig kontakt med släktingar som inte behandlar dig väl m.m.

  3. Meditera, promenera, skriv dagbok, dagdröm

  4. Sov! Och ta gärna tupplurer under dagen om du behöver.

  5. Motionera!

  6. Kramas! Krama någon du tycker om i minst 10-20 sekunder varje dag.

  7. Ät enbart en hälsosam och näringsrik kost med mat som berikar kroppen och inte belastar den.

  8. Laga maten från grunden. Det kommer hjälpa dig att känna en känsla av total kontroll vilket kan vara mycket terapeutiskt i stresshantering. Likaså är städning och trädgårdsarbete mycket effektiv "medicin" mot stress.

  9. Djupandas. Några få minuter om dagen. Koncentrera dig på att känna hur du andas in och ut sakta och medvetet.

  10. Det är helt okej att gråta. Det är ett sätt för kroppen att blir av med kemikalier som är förbundna med stress. Vilket hjälper dig att bli lugn och avslappnad.

  11. EFT – metoden (Emotional Freedom Technique). Har stressen du upplever sin grund i en traumatisk händelse kanske så långt tillbaka som i din barndom är EFT en av de mest effektiva metoderna som vi varmt kan rekommendera dig.

De där lyckligt lottade

Det finns de som är lyckligt lottade, deras liv är upplagt så att de kan bo ute i naturen och behöver inte försörja sig genom något arbete som inbegriper en högre stressnivå. De har bra fysik och kan odla det mesta de behöver själva. Dessa människor drabbas också av stress men troligen så är deras annars balanserade och naturliga liv en förutsättning som gör att de lättare kan finna balansen i livet igen. Är du en av dem? Stort grattis och lycka till. Och hör gärna av dig till oss, kanske skulle vi kunna få intervjua dig på bloggen om ditt naturliga liv.

Men verkligheten för de flesta

Den stora andelen har ett helt annat liv, ett liv bestående av pendlande, deadlines, ett ständigt skjutsande till barnens fritidsaktiviteter, kalas, middagar, ett jäktigt försök till att se till att familjen ska få i sig det dem behöver med någorlunda bra mat och att försöka samla stora tjocka släkten med jämna mellanrum.

Trots alla moderniteter och verktyg som ska hjälpa oss få det att smidigt rulla på i vardagen – bil, stormarknader, diskmaskin, små robotar till allt möjligt i köket, så verkar ändå bara stressen öka mer och mer. Och vi som jobbar med näringsmedicin ser också mer och mer hur folk blir urlakade på näringsämnen som ett resultat.

Det du kan göra för dig och din familj

Så gör dig och din familj en björntjänst, även om ni inte kan eller vill sälja att ni äger och har för att flytta ut isolerat i skogen (helt realistiskt är det inte en dröm som många har) så se åtminstone till att ni får ert grundläggande behov av näringsämnen. Det är inte så svårt, det kostar en summa – men det är en investering för din framtida hälsa. Ett multimineral- och vitamintillskott av bra kvalité skulle jag rekommendera, med extra tillskott av Vitamin C, B och D i perioder, samt magnesium (eventuellt med en kombination magnesium/kalcium) och zink. Var inte rädd för att salta maten, vilket kan tillföra det natrium du behöver för att klara av alarmstadiet (men köp salt av bra kvalité).

Vill du vara helt säker på att du får det du behöver så är en hårmineralanalys det jag varmt skulle rekommendera dig (läs mer om det här). Det är särskilt bra om du är stressad, då du med hjälp av mineralerna kan understödja och hjälpa dina binjurar och sköldkörtlar som ofta tar skada av stressen. Vid en hårmineralanalys kan man mer svart på vitt se vilka mineraler som behövs i kroppen och hur mycket du behöver. Du kan också se om du har för mycket av något ämne ,till exempel tungmetaller, vilket är en belastning som också kan stressa kroppen.

Med kärlek

Amanda M

*Jag märker att kroppen hoppat över eller försenat ägglossningen när mensen inte börjar i tid. Mensen kommer alltid 14 dagar efter ägglossning. Är menscykeln på 33 dagar kom ägglossningen således på dag 19 istället för dag 14 (ifall den i normala fall är på 28 dagar).

Publicerad i Hälsoartiklar

Det här receptet är dedikerat till min mans underbara systerdöttrar, de är även konstnärerna bakom teckningarna som fått pryda bilderna till detta recept.

De finns inte mycket annat i livet som kan ge oss så mycket glädje som barn kan. Deras intryck av omvärlden som kommer i uttryck i spontana kommenterar, deras energi som ger utlopp i dans, spring och hopp – sådant som håller oss igång och hela tiden själva se livet som ett litet roligare ställe.

Vi har även så mycket att lära av våra fina barn. Kärlek när de delar med sig till sina syskon, empati när de erbjuder sin hjälp, ödmjukhet med alla deras frågor och opartiskhet när de kan leka med vem som helst utan att bry sig om deras bakgrund, kultur, språk och färg.

De här fina människorna vill vi ge vårt allra bästa till. Kärlek, utbildning, lek, kreativitet, trygghet och hälsa.

Det sistnämna, hälsa, verkar dock förbises av många i vårt samhälle idag. Tragiskt men sant. Visst vill ingen ha barn som är sjuka och inte mår bra, men ändå är det vad många göder sina barn till att bli – sjuka.

För när barn inte få den näring de behöver och istället utsätter sina kroppar för kemikalier och matliknande substanser som är främmande för deras små kroppar göder det en dålig tarmhälsa –> dåligt näringsupptag - > koncentrationssvårigheter, maniska beteende och sjukdomar. Ja nästan all slags ohälsa kan många gånger spåras tillbaka till vad man ätit. Och när barnen är små har föräldrarna den ypperliga möjligheten att lägga grunden för hur barnens fysiska och psykiska hälsa kan komma att bli.

Så du som medveten, kärleksfull mamma gör rätt i att lägga den där extra tiden och de extra pengarna på att köpa bättre livsmedel och laga maten från grunden. Det är en investering för framtiden, för dina barn – det är ett uttryck för din kärlek.

Men jag förstår att det inte är lätt att få ihop livspusslet många gånger och barnen vill ha godsaker (eller ja det är nog inte bara barnen som vill ha det ;) ) och det är mycket som ska göras.

Så därför tänkte jag tipsa om de här kalasgoda muffinsen som barnen (och du själv) definitivt kommer att vilja göra om och om igen. Vilken tur att de går så snabbt att slänga ihop! :)

Receptet hittar du här:

Nam Nam Muffins

Publicerad i D.I.Y (do it yourself)

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Chat

Scroll to top