rorelse

Artiklar filtrerade på datum: nov 2016
fredag, 25 nov 2016 14:38

Snabbaste och enklaste glassen

Vinterns ankomst är ett faktum och glassäsongen känns mer avlägsen än någonsin. I och för sig kanske du ska åka och fylla på D-vitaminerna under detta mörka halvår, och är man på en varmare plats är det ju lätt att smälla i sig någon glass eller två. Likväl kvarstår faktum att det är ganska svårt (beroende på vilket ställe man intager sina solstrålar) att hitta något som är hälsosamt i glassväg. Mycket processad mjölk, vitt socker, vetemjöl, mer socker, mer mjölk och kanske en del andra läskiga saker. Inte för att skrämmas, men den värsta matförgiftning min fru har fått är när hon ätit en inte så bra glass utomlands.

Men när det väl är dags för glass nästa gång och du har möjlighet att göra den själv, tycker jag du ska testa denna. I enklaste utförande behövs endast två ingredienser och tar, om du har en något sånär bra mixer / blender bara några minuter att smälla ihop. Fri från precessad mjölk, raffinerat socker och andra ospännande matliknande substanser. Och självklart går det att ha glassäsong året runt, utan problem. Kanske du till helgen vill en långfrukost med pannkakor eller våfflor, då passar bananglassen utmärkt. 

Have a nice cream!

Publicerad i D.I.Y (do it yourself)
måndag, 21 nov 2016 14:15

Måndagspannkakor

På måndagmorgonar kommer vanligtvis vår vän Pannkakan på besök hem till oss och hjälper oss få en skön start på veckan. Med sig brukar han ha sina vänner Frukt, Bär, Nötsmör, hemmagjord Nutella och inte minst hemgjord Glass, för att nämna några.

I stället för att stressa oss iväg till veckans bestyr sitter vi lugnt och tar en långfrukost och umgås, och skjuter lugnt upp allt det där som ska göras till tisdagen. Ja, inte allt förstås, en del jobb får vi uträttat. Men det blir några timmars kompensation för helgerna, då vi oftast är rätt upptagna. Och de andra dagarna i veckan förstås.

 Vi steker dem alltid i vår gjutjärnsstekpanna och det känns riktigt genuint och gammaldags. Många av dessa moderna non-stickpannorna läcker ut gifter i maten och bidra till en massa hemskheter i våra celler, medan det farligaste du kan få av gjutjärn är ett extra järntillskott. Utmaningen med en gjutjärnspanna är att det få dem att vara just non-stick. Se till att pannan värms upp torr och lägg i ghee / kokosolja när den blivit riktigt het, inte innan. Viktigt är också att behandla den väl, särskilt om den är ny eller inte har blivit så väl omhändertagen hittills. Googla "cast iron seasoning" för bra tips om hur du får din gjutjärnspanna att bli en av dina favoritredskap i köket. 

Dessa pannkakor är självklart glutenfria och går att äta även på torsdagar.

mndagspannkakor3

Publicerad i D.I.Y (do it yourself)

Vi har i 3 artiklar den senaste tiden behandlat ämnet stress och hur man kan återfå balansen i livet. Men jag känner att jag måste till att skriva ännu ett inlägg om detta ämne.

Varför det? Därför att en stor del av de kunder som kommer till oss för att få hjälp med sin ohälsa har fått den efter en utmattning eller en mycket pressande situation i livet. Det känns som att kunskap om stresshantering är något som många missar. Förrän det är försent och man drabbats av en följdsjukdom.

Samhället som stresstriggare

Tyvärr så är samhället idag upplagt för att vi hela tiden ska gå och småstressa vilket gör att när vi väl hamnar i stresskurvan har många svårt att komma i balans efteråt. Som vi har tagit upp i föregående artiklar leder det till en långvarig stress och det är då stressen blir farlig för oss.

Man kan säga att stress är som en snöboll som rullar ner för ett berg, den blir större och större och den går i allt snabbare fart ända tills den kraschar in i något. Känner du igen dig? Stressen börjar som något litet och kanske obetydligt; kanske du inte ens lade märke till den. Du tar på dig mer och mer och märker inte hur stor snöbollen har blivit eller hur snabbt den kommit bortom kontroll för att sedan kanske köra rakt in i ett träd och gå sönder (symboliskt eller bokstavligt talat i vissa tragiska fall).

- läs: 3 skäl till att vissa klarar av stress bättre än andra

Stressens biverkningar

Stress är en stor bidragande faktor till att man drabbas av olika hjärt- och kärlsjukdomar. Som vi nämnt tidigare är det väl värt att notera att hjärtattacker är betydligt fler på måndagar är någon annan dag i veckan, tydligt relaterat till att stressen troligen är högst för de flesta då.

När stressen blir ett konstant faktum i ditt liv har kroppen vid det här laget blivit okänslig för det ständiga påslaget av stresshormonerna noradrenalin och kortisol som i sin tur ökar den inflammatoriska risken i kroppen. Blir inflammationen sedan kronisk är det grund för en mängd olika sjukdomar. Högt blodtryck, astma, återkommande förkylningar, försämrad sårläkning, eksem, torr och blek hud, försämrad sömn och dina känslor är ÖVERALLT eller ingenstans!

Långvarig stress kan skada hjärncellerna och kan göra att man får ett försämrat minne, försämrad prestation, koncentration och svårare att planera och organisera.
Stress påverkar och försvårar med andra ord hela eller stora delar av vårt liv.

När kroppens räddningsaktion hamnar i en återvändsgränd

När man stressar tar kroppen från vitamin- och mineralförråden för att kunna hantera situationen och långvarig stress leder alltså till näringsbrister om man inte fyller på med exempelvis högkvalitativa vitamin- och mineraltillskott.

Det blir en dubbelt negativ effekt då näringsbrist i sig är stressande för kroppen och kan orsaka stress och stress kan orsaka näringsbrist. Dessutom, är man stressad så finns det inget man hellre vill än att äta onyttig bekväm mat och då blir näringsbristen större och stressens efterverkningar värre.

Ju sämre näring i kroppen desto svårare är det att återhämta sig från stress -> svårare för kroppen att återställa balansen -> större risk att ådra sig sjukdomar relaterade till sämre försvar och näringsbrister.

- läs: 11 tips för att minska stressen idag

En del i att lära sig stresshantering är att lära sig stressens fyra olika stadier.

De fyra stresstadierna

1. Alarmstadiet

Det första stadiet i stressen är det som utlösts av en chockartad eller oväntad upplevelse eller press. Är man i balans och emotionellt mogen kan man hantera det här stadiet ganska bra och per automatik. Men även om man automatiskt kan hantera alarmstadiet så är det för att kroppen använder sig av en mängd näringsämnen som vitaminerna: C, D, E, B1, B6 och B12 och mineralerna: kalcium, koppar, kobolt, natrium och selen. De här näringsämnena behövs för att kroppen smärtfritt ska kunna ta sig ut ur alarmstadiet och att inte stressen ska bli för mycket för oss.

2. Motståndsstadiet

Nu går stressen över till nästa stadie och här kommer intellektet in i bilden – du börjar tänka igenom situationen och hjärnan börjar bearbeta vad som händer och vad som behöver göras. Detta kan ske medvetet eller omedvetet. Men hur det än är så behöver kroppen följande näringsämnen för att kunna slappna av och klara av att göra det här arbetet: C, A, B1, B2, B3, B5, B6, kalium, zink, mangan, järn, magnesium. Har man brister av dessa näringsämnen och/eller befinner sig allt för länge i stadiet kan man hamna i ett kroniskt motståndstadium. Detta kan yttra sig i trötthet och svårigheter att hämta dig från påfrestande situationer, att umgås och göra sociala aktiviteter.

3. Återhämtningsstadiet

Vidtar man de åtgärder som behövs när man befinner sig i alarmstadiet eller motståndsstadiet kan kroppen återhämta sig ganska smärtfritt utan några större men. Det kan man göra genom att ge kroppen rätt näringsämnen, ge den tillräckligt med vila och genom att bearbeta de eventuellt mer eller mindre traumatiska händelser som man varit med om. Förutom näring så är det även viktigt att sova tillräckligt, ta tupplurer under dagen när man känner att kroppen behöver det, ge kroppen tillräckligt med motion och äta en "Stressfri-kost" bestående framförallt av följande ämnen: C, D, E, B1, B6, B12, folsyra, kalcium, magnesium, koppar, kobolt, selen.

4. Utmattningsstadiet

Gjorde man inte det som behövdes i alarm- eller motståndsstadiet når inte kroppen återhämtningsstadiet och hamnar i utmattning. Det är nu kroppen är på väg mot en utbrändhet och/eller följdsjukdomar. Du kan fortfarande hjälpa kroppen genom att göra det du kan för att vända på kulan, men det kommer vara mycket jobbigare att göra så när man nått detta stadium. Allra bäst är att få professionell hjälp för att kunna ta sig till återhämtningsstadiet med hjälp av näring.

Den bästa hjälpen vid utmattning

Visst kan man få läkemedel (eller använda sig av droger och/eller alkohol) för att dämpa de symptom som börjar komma när man är i utmattningsstadiet. Men kom ihåg att även de har ett flertal negativa biverkningar och i längden inte så bra för den stackars utarmade kroppen.

Klinisk erfarenhet visar att näringsmedicin har långt fler positiva effekter för kroppen då det går till en av rotorsakerna till att man hamnade i det här stadiet. Nämligen näringsbrist. För att vara alldeles säker på att man får i sig rätt näring och inte kastar pengarna i sjön är en hårmineralanalys helt klart att rekommendera tillsammans med personlig och individuell rådgivning. Då kommer du kunna förhindra att dina binjurar, sköldkörteln – ja hela det endokrina systemet – inte hamnar ur balans, eller hjälpa dem på banan igen ifall det redan hunnit gå så långt.

- läs: 6 tips till att framgångsrikt få ett balanserat liv

I en hårmineralanalys kan du även se om det skulle vara så att du har för mycket av något, till exempel tungmetaller, som i sig kan vara en orsak till att din kropp är extra stresskänslig.
Utöver näring är motion, skratt (läs: komedier, umgås med trevliga vänner, sällskapsspel, umgås med barn och djur), kramar (och kyssar och sex), naturen (promenera, paddla, plocka svamp etc.) långt mycket bättre för vår stressade kropp än läkemedel. Prova detta allra först. Hjälper inte det? Då kanske läkemedel är att överväga. Men ge din kropp tillräckligt med tid och kärlek för att kunna återhämta och självläka sig själv.

Hur har du gått tillväga för att komma i balans efter att du hamnat i utmattningsstadiet? Dela mer än gärna med dig av din erfarenhet och tankar i kommentarerna nedanför! Eller har du aldrig hamnat i utmattningsstadiet? Hur har du lyckats att undvika det?

Med kärlek & hälsa

Amanda M

 

Publicerad i Hälsoartiklar

Kontakt

5Code AB
Odens tvärgränd 12
231 42 Trelleborg

Tel: 0410-35 15 00
Mobil: 0707-540 786
Telefontid: 8.00 – 12.00 alla veckodagar förutom onsdag.

Mejla oss gärnainfo@5code.se

Du kan även nå oss på chatten.

     

Nyhetsbrevet

Häng med oss och få information och inspiration till ett hälsosamt och sprudlande liv.

Chat

Scroll to top